Język strony

Kontrast:

    /    

Strona główna - Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury

Główne Menu


Seminarium metodyczne

W dniach 10-11 X  w KSSiP w Lublinie odbyło się I Seminarium metodyczne,  zorganizowane przez Ośrodek Szkolenia Ustawicznego i Współpracy Międzynarodowej  oraz Ośrodek Aplikacji Sędziowskiej. Głównym celem Seminarium metodycznego było doskonalenie metodyki nauczania w ramach aplikacji sędziowskiej, prokuratorskiej oraz  szkoleniach ustawicznych KSSiP jako jednostki, której misją jest właściwe nauczanie kadr wymiaru sprawiedliwości. W  Seminarium metodycznym, które otworzył Dariusz Pawłyszcze, Dyrektor KSSiP, brali udział zastępcy Dyrektora, kierownicy działów, koordynatorzy merytoryczni i kierownicy projektów z poszczególnych jednostek KSSiP. Podjęcie problematyki metodologicznej wpisuje działania KSSiP  do praktyk stosowanych w głównych szkołach i jednostkach europejskich, zajmujących się szkoleniem kadr wymiaru sprawiedliwości. 

Uczestnicy seminarium dokonali przeglądu i oceny metod stosowanych oraz możliwych do stosowania w dydaktyce na aplikacji oraz w szkoleniach ustawicznych. Analiza dokonywana w ramach poszczególnych wykładów i dyskusji seminaryjnych dotyczyła metod  z których korzystać mogą wykładowcy w dydaktyce stacjonarnej oraz on-line. Uczestnicy porównywali metodykę stosowaną w KSSiP z metodyką szkoleń międzynarodowych. Dokonywali oceny propozycji dotyczących stosowania nowych metod, w tym metod angażujących wirtualną  rzeczywistość  oraz format debaty oksfordzkiej. Rezultatem seminarium oprócz podniesienia świadomości metodologicznej koordynatorów, wdrożenia odpowiednich metod, wypracowania spójnej  terminologii metodycznej będą artykuły naukowe w języku polskim i angielskim, które zostaną udostępnione  przez KSSiP poszczególnym szkołom partnerskim w Europie celem regularnej wymiany doświadczeń metodycznych oraz doskonalenia koncepcji dydaktycznych.

Seminarium zostało podzielone na sześć bloków tematycznych, po których wymieniano poglądy na temat przedstawionych problemów i propozycji ich rozwiązań.

Blok I został poświęcony „Kluczowym problemom metodycznym dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych”. W ramach tej części seminarium uczestnicy wysłuchali wykładu dr hab. Agnieszki Lekki-Kowalik, na temat „Krytyczne myślenie jako podstawa kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości”  oraz dr Małgorzaty Artymiak „Dobre praktyki w obszarze szkoleń w zawodach prawniczych”.

W kolejnym bloku zatytułowanym „Propozycje rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa komparatystyczna” dr Jacek Sobek przedstawił uczestnikom  zagadnienie „Tutoringu i mentoringu jako spersonalizowanych metod edukacyjnych w kształceniu (aplikacyjnym i ustawicznym) kadr wymiaru sprawiedliwości”, a następnie dr hab. Grzegorz Tylec oraz Dariusz Szawurski-Radetz, podzielili się swoimi zawodowymi doświadczeniami, przedstawiając wykład na temat „Metody i techniki kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości z perspektywy szkoleń międzynarodowych”.

W popołudniowym bloku poświęconym „Propozycji rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa metodologiczna”, wykład wygłosił dr hab. Czesław Kłak na temat  „Metody i formy kształcenia aplikantów na przykładzie aplikacji prokuratorskiej. Zagadnienia terminologiczne i praktyczne”.  Następnie uczestnicy zapoznali się z wykładem i prezentacją Rafała Nozdryn-Płotnickiego i Dariusza Szawurskiego-Radetz, dotyczącą „Metody szkoleń e-lerningowych w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości”. Podsumowaniem tej części seminarium był wykład dr hab. Marii Joanny Gondek, w ramach którego rozważano zagadnienie „Potencjału metodycznego relacji mistrz – uczeń w dydaktyce szkoleń ustawicznych i aplikacyjnych”.

Wydarzeniem kończącym pierwszy dzień seminarium było spotkanie z prof. dr hab. Leszkiem Mądzikiem, który w wykładzie zatytułowanym „Faktura czasu” podzielił się z uczestnikami refleksjami na temat kreacyjnych elementów metody stosowanej w twórczości artystycznej. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wystawą fotografii autorstwa prof. Leszka Mądzika.

Drugi dzień seminarium poświęcony był zagadnieniem związanym z przeglądem metod kształcenia. Posiadał także wymiar praktyczny w postaci prowadzonych równolegle warsztatów. Blok IV zatytułowany „Propozycje rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Perspektywa komparatystyczna” otworzył  wykład dr Małgorzaty Torój, „Przegląd metod dydaktycznych przydatnych w szkoleniach osób  dorosłych”. Kolejno w Bloku nr V, poruszono tematy związane z „Propozycjami rozwiązań metodycznych dla dydaktyki aplikacji i szkoleń ustawicznych. Studium przypadku debaty”. Wysłuchano wystąpienia Krzysztofa Buły i Jakuba Kozłowskiego, dotyczącego „Potencjału metodycznego debaty dla kształtowania dydaktyki aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej”. W ramach ostatniego Bloku uczestnicy wzięli udział w tematycznych warsztatach „Wykorzystanie debaty w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości (warsztaty - analiza case study)” i  „Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w kształceniu kadr wymiaru sprawiedliwości”.

Podsumowujący seminarium, Zastępca Dyrektora Krajowej Szkoły sędzia Robert Pelewicz, wskazał, że seminarium jest wstępem do ustaleń metodycznych i dalszych dyskusji na temat doskonalenia metod, form i technik kształcenia, zarówno w szkoleniu aplikanckim, jak i ustawicznym. Krajowa Szkoła jest jednym z pierwszych ośrodków szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości w Europie, który rozpoczął badania nad wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach. Seminarium metodyczne jest zapowiedzią kolejnych, cyklicznych spotkań seminaryjnych poświęconych tematyce metodologicznej.

 

prokurator dr Katarzyna Lenczowska-Soboń

Rzecznik Prasowy KSSiP

 

Na zdjęciu nr 1, widoczna jest aula wykładowa z dużymi oknami które są częściowo zasłonięte roletami. Widoczne rzędy zielonych siedzeń częściowo złożonych a częściowo zajętych przez uczestników seminarium. Na suficie cztery duże święcące lampy. Na środku zdjęcia widoczny stojący mężczyzna z mikrofonem, obok widoczne siedzące osoby uczestnicy seminarium. Na blatach przed uczestnikami widoczne notatki i artykuły piśmiennicze. Na zdjęciu nr 2 widoczna jest aula wykładowa. Widoczne rzędy zielonych siedzeń częściowo złożonych a częściowo zajętych przez uczestników seminarium. Na suficie sześć dużych lamp, dwie lampy święcące. Po prawej stronie częściowo widoczne okno oraz flagi Polski, Unii Europejskiej i Krajowej Szkoły. Na środku zdjęcia widoczny stojący mężczyzna, obok widoczna częściowo tablica multimedialna. W bliższej perspektywie widoczne są osoby siedzące uczestnicy seminarium. Na blatach przed uczestnikami widoczne notatki i artykuły piśmiennicze. Na jednym z blatów widoczny mikrofon oraz klucze. Na zdjęciu nr 3 widoczna jest aula wykładowa. Widoczne rzędy zielonych siedzeń częściowo złożonych a częściowo zajętych przez uczestników seminarium. Na suficie siedem dużych lamp, cztery lampy święcące. Po prawej stronie widoczne okno. Na środku zdjęcia widoczna stojąca kobieta z mikrofonem, obok widoczny flipchart. Obok biurko oraz dwa czarne krzesła. Widoczne są osoby siedzące uczestnicy seminarium. Na zdjęciu nr 4 widoczna jest aula wykładowa. Widoczne dwa biurka z komputerem za nimi dwa czarne krzesła. Za biurkiem widoczny jest stojący mężczyzna, za jego plecami tablica multimedialna z wyświetlonym animowanym wizerunkiem mężczyzny w okularach.

 

Data publikacji: 
2022-10-12 14:32
Data wytworzenia: 
2022-10-12 14:15
Autor treści: 
Rafał
Jędrzejowski
Ostatnia zmiana: 
2022-10-12 15:33
Autor zmiany: 
Rafał
Jędrzejowski